آنچه که یک مدیر هیئت مذهبی باید بدا ند

 

آنچه یک مدیر هیئت مذهبی باید بداند

 

         

بسم الله الرحمن الرحیم

  

فهرست

پیشگفتار

کلید واژه ها

1- تشكل ديني

2- هيئت مذهبي

3- هيئت محوري

4-شوراي هيئات مذهبي

تاريخچه عزاداري امام حسين(ع)

تاريخچه پيدايش هيئت هاي عزاداري

هيأت هاي مذهبي؛ نهادهاي اجتماعي

تعريف و گونه‌بندي هيئت ها

هيأتهاي سنتي

هيأت هاي انقلابي دوران جنگ

هيأت هاي انقلابي دوران صلح

هيأت هاي پاپ

مطالبات مقام معظم رهبری مد ظله العالی

مداحان و شعراي آييني:

1- توليد محتوا براي مداحان با رعايت ويژگيهاي زير

2- آموزش مداحان در مهارتهاي زير:

3- ساماندهي مداحان با روش زير

4- توسعه امر مداحي در زمينه هاي زير

5- هيئات مذهبي:

متن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي «سياست‌هاي ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبتهاي مذهبي»

اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در عملیاتی نمودن مصوبات ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی

1-  ساماندهی هیئات مذهبی

اساسنامه هیئت مذهبی

اساسنامه شورای هیئات مذهبی

آيين نامه انتخابات شوراهاي هيئات مذهبي كشور

فرم ها

2- آسیب شناسی عزاداری

متن کامل سخنرانی مهم سید احمد خاتمی در خبرگان

جایگاه مراسم عزاداری

نقشه سیا در رابطه با فرهنگ عاشورا

امام راحل، پیشگام آسیب زدایی

افراط و تفریط در عرصه آسیب ها

آسیب‌ها

آسیب‌های محتوایی

علم و علامت هاي عزاداري

جستاري مختصر در باب  مفهوم و تاريخچه علم و علامت كشي

تاريخچة علم و علامت :

آسيبهاي علامت

الف) از حوزه دين :

ب) از حوزه شکلي :

ج) از حوزه اجتماعي:

3- هدایت و تغذیه فکری هیئات مذهبی

فقه عاشورايي(احکام)

 کیفیت عزاداري

درس هاي مکتب امام حسين(ع)

درس اول : دين محوري

درس دوم: احياء روحية شهادت طلبي و تحقير مرگ

درس سوم: غيرت و مردانگي

درس چهارم: تغيير ملاک داوري در مبارزات ارزشي

درس پنجم: تأثير رزق حرام

درس ششم:وظيفه و اوصاف رهبر

منشور هيئات مذهبي

 

 

 

 

پیشگفتار

 

هيأت‌هاي مذهبي از قديمي ترين نهادهاي مردمي و اجتماعي بوده که حول محور حب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و تعظيم شعائر ديني به خصوص بزرگداشت ايام شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) فعاليت مي‌نمايند، يکي از کارکردهاي بسيار مؤثر هيأت هاي مذهبي، الگوسازي، مبتني بر دين باوري و رعايت هنجارها، ارزشها و اصول انقلاب اسلامی است. افراد با حضور در دسته جات، تکايا و حسينيه ها و استماع احاديث و درسهاي اخلاقي و بهره‌مندی از آيات الهي، سیره‌ی علمی و عملی ائمه معصومین(ع) و اشعار مداحان در مدح و ثناي اهل بيت(ع) به صورت علمي و کاربردي، گام در مسیر فرهنگي می‌نهند که مبناي آن رعايت معنويات، اخلاقيات، اصول و مباني  اسلام ناب محمدي (ص) است.

 اصلي ترين رسالت هيأت هاي مذهبي اقامه عزاداري و سوگواري و ذکر مصيبت در شهادت حضرت سيد الشهدا(ع) و احياء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده‌ي عاشورا و تعظيم شعائر مذهبي و ديني است. اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعي هيأتهاي مذهبي در جامعه و کارکرد آنها در برقراري تعاملات در سطوح مختلف مردمي است. اين کارکرد، انسان را براي رسيدن به يک هويت مذهبي و حيات ديني کمک مي کند. فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسين (ع) درس آموز ابعاد گوناگون زندگي بشر و متفکرين، خاصه شيعيان بوده است، به عنوان نمونه؛ مهاتما گاندي، رهبر انديشمند انقلاب و تحول بزرگ هند مي گويد: من زندگي امام حسين(ع)، آن شهيد بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافي به صفحات کربلا نمودم و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد يک کشور پيروز گردد، بايستي از سرمشق امام حسين(ع) پيروي کند.

ميسيو باربين، انديشمند آلماني مي گويد: تا به امروز تاريخ بشريت نظير چنين شخص مآل انديش و فداکاري به خود نديده و نخواهد ديد. هنوز اسراي حسين (ع) نزد يزيد نرسيده بودند که علم خونخواهي امام حسين(ع) برافراشته شد و نهضت عظيمي عليه يزيد آغاز گرديد.

در اين راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالي و بلند حاکم بر حرکت حسين بن علي (ع) و فرهنگ عاشورا، هيأت هاي مذهبي نيز ضمن اقامه‌ي عزاداري و سوگواري و بزرگداشت مناسبت هاي عظیم اسلامي در ديگر شئون اجتماعي، فرهنگي، اخلاقي و... که در شرع مقدس اسلام و احاديث معصومين (عليهم السلام) آمده است، وارد شده و نسبت به اجراي آن با جديت فراوان مي کوشند.

يکي ديگر از کارکردهاي هيأت هاي مذهبي مساعدت، بسترسازي و کمک به انسان ها براي تعالي جويي و فضيلت طلبي است. در اين نهاد مذهبي که ملاک تفوق و برتري، صرفاً عشق و علاقه به اهل بيت(ع) و رعايت شرع مقدس اسلام و دستورات الهي است، افراد در کنار هم جمع شده، بر اساس و چارچوب فعاليت هاي خداپسندانه و تقرب به درگاه باري تعالي تلاش مي نمايند تا مسير سعادت را بپيمايند.

از ديگر کارکردهاي اجتماعي مؤثر هيئات مذهبي و ديگر نهادهاي ديني، کنترل غير مستقيم جامعه و افزايش فضیلت‌های معنوي است. در بررسي هاي به عمل آمده در ايام و مناسبت هاي اسلامي، تعظيم شعائر ديني به خصوص در ماههاي محرم، صفر، رمضان و فصول نيايش زمینه‌ای است تا افراد کمتر اسیر هواي نفس شده، حتي بزه کاران، مجرمين، مفسده‌جويان نيز بعضاً در اين ايام از فعاليت هاي غير اخلاقي، انساني و انحراف آميز خود کاسته و به سوي معنويات و برنامه هاي الهي روي مي آورند.

يکي ديگر از تعاملات هيأت هاي مذهبي، پر نمودن اوقات فراغت افراد، به طور منسجم و نهادينه است. افراد و اعضايي که فصول اشتراک ديگر اجتماعي، قومي، فکري و... دارند، غير از ايام خاص مذهبي و تبليغي و مناسبت هاي اسلامي چون ماههاي محرم، صفر، فاطميه(س) و رمضان، در ديگر ايام سال به صورت گروههاي کوچکتر گرد هم جمع شده و نسبت به اجراي برنامه هاي مختلف ديني، چون قرائت قرآن، ادعيه، زيارتنامه ها، برگزاري کلاسهاي آموزشي، اخلاق، احکام و علوم ديني و برنامه هاي فرهنگي و ديني اهتمام و اقدام مي نمايند.

هيأت هاي مذهبي در زمينه هاي ديگري چون انجام اعمال انسان دوستانه، انفاق و دستگيري از محرومين، تهيه‌ي جهيزيه و امکانات اوليه‌ي زندگي براي تازه عروسان و زوجهاي جوان کم توان، ايجاد صندوق هاي قرض الحسنه و اهداء وامهاي بدون بهره و راه اندازي سيستم هاي خدمات درماني رايگان و... به واسطه ي ايجاد ارتباط بين افراد خير و توانمند جامعه با افراد بي بضاعت و کم توان فعاليت مي نمايند.

هيأت هاي مذهبي در جمع آوري مساعدت هاي کم و زياد مردم به عنوان نذر و توزيع آن در قالب هايي چون اطعام گسترده ي مردم، به ويژه در مناطق محروم نيز فعاليت چشمگيري داشته که اين نيز، تعاملي است مناسب بين هيأت و جامعه.

لذا باتوجه به اهمیت جایگاه هیئات مذهبی مطالب ضروری که یک مدیر هیئت مذهبی باید از آنها آگاهی داشته باشد تهیه و تنظیم شده است که با نام « آنچه یک مدیر هیئت مذهبی باید بداند» تقدیم شما می‌گردد.

متن پیش‌رو به کوشش حجت‌الاسلام آقای حسن بابایی کارشناس مسئول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تهیه شده که از زحمات ایشان قدردانی می‌گردد.    

کلید واژه ها

1- تشكل ديني

گروهي از افراد مومن و متدین و ملتزم به اصل ولايت فقيه که با هدف ترويج فرهنگ ديني و اقامه مراسم وشئونات مذهبي به صورت سازمان يافته اما غير دولتي به انجام فعاليتهاي فرهنگي اقدام مي نمايند.

2- هيئت مذهبي

تشکل ديني‌ای که با ماهيت  مردمي، غيرحزبي و غير انتفاعي، متشکل از اقشار مختلف اعم از زن و مرد با محوريت ترويج فرهنگ قرآن و عترت به برگزاري مراسم در مناسبتهاي مذهبي (اعياد مذهبي، مواليد و وفيات ائمه معصومين(علیهم السلام)) با هدف زنده نگهداشتن سنت عزاداري در طول سال و به صورت خاص در ايام شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) تحت ساختار مردمي و زير نظر هيئت امناء فعاليت مي نمايد.

3- هيئت محوري

هيئت مذهبي است که داراي ويژگي هاي زير مي باشد:

- مجوز فعاليت از سازمان تبليغات اسلامي

- اساسنامه تأئيد شده ازسوي سازمان تبليغات اسلامي

- کادر اجرائي با متوسط تحصيلات ديپلم

- بهره مندي از روحاني درکليه جلسات بطور مستمر

- جلسات  هفتگي مستمر درطول سال

- برنامه هاي ثابت : قرائت قران، مجلس وعظ توسط روحاني، مداحي

- توانائي تشکيل اجتماعات باشکوه مردمي در ايام خاص به قرار زير:

- به ازاي هر 1000نفر  جمعيت منطقه يک نفر

- درمناطق ويژه(مناطق مرزي و  اهل سنت ) بازاي هر 2000 نفر، يک نفر

- پرهيز از آسيب هاي عزاداري مد نظر رهبر معظم انقلاب

4-شوراي هيئات مذهبي

نهادي است مردمي متشكل از نمايندگان هيئات مذهبي كشور كه بر اساس فرآيند خاص تعيين مي شوند و تحت نظارت سازمان تبليغات اسلامي در حوزه دين، فعاليتهاي فرهنگي، غير انتفاعي، غير حزبي مطابق اهداف و بر اساس شرح وظايف مندرج در اساسنامه انجام مي دهد.

 

شماعزیزان میتوانید برای اطّلاعات بیشتر درزمینه هیئت مذهبی وتاریخچه آن دریک فایل word

که درذیل آمده دانلودنمائید

جهت دانلود روی لینک زیرکلیک نمائید.

 

uplod.ir/fllwp860zdeh/آنچه_یک_مدیر_هیئت_مذهبی_باید_بدا_ند.doc.htm


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 ارديبهشت 1393برچسب:, | 11:16 | نویسنده : مجنون الحسین |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.